REKLAMLAR
ASLINDA NE SATIYOR
Anneler günü
vesilesiyle yer gök reklam oldu. Oldukça güzel ve kreatif reklamlar görüyoruz.
Birçoğunu ben de zevkle izliyorum.
“Anneler her
şeyin en iyisine layık” diyerek yaptıkları kampanyalarla, firmalar mal
stoklarını eritiyor, bir sonraki özel günün hazırlıklarına başlıyorlar.
Reklam nedir
diyecek olursak, en yalın haliyle bir ilan. Üretici açısından “bak senin şu
ihtiyacını karşılayacak, şu şu özelliklere sahip bir ürün ürettim” diyor.
Tüketici açısında da .”Şu ihtiyacımı karşılamak için, hangi özelliklere sahip,
nasıl bir ürün satın alabilirim ”in cevabını veriyor.
Acaba salt bu
mudur?
İhtiyaçlar
hiyerarşisinde en alt basamaktaki fizyolojik ihtiyaçlarımız kadar önemli olan
psikolojik ihtiyaçlarımız da var ve bunlar daha üst basamaklarda yer alır.
Güvenlik, sevme sevilme, saygı duyulma, ait olma, kendini gerçekleştirme gibi
ihtiyaçlar en az fizyolojik ihtiyaçlar kadar hayatidir. Ve reklamlar sattıkları
ürünle beraber bizim bu ihtiyaçlarımızı da karşılayacağı vaadini bilinçaltımıza
gönderir.
Burada reklamın
amacı, 5 liralık değeri olan deterjana 15 lira fiyat ödemeyi gözden çıkartacak
bir strateji geliştirmektir. Aslında orada pazarlanan bir hayat tarzıdır. Ev
kadınının bilinçaltına o reklam, deterjanla beraber o mutfağı ve hayat tarzını
da pazarlar.
Aynı şekilde
meşhur cafe zinciri reklamlarında pazarlanan, karton bardaklı kahveyle beraber
metropol yaşamı ve plazalarda beyaz yakalı bir iş hayalidir. Yoksa porselen bir
fincandaki kahvenin tadını, karton bardaklı kahvenin vermesi mümkün mü?
Bu örnekler arttırılabilir.
Reklamlar bize der ki “bak ait olmak
istediğin toplumsal gurup bizim şu ürünlerimizi kullanıyor, sende kullanırsan
oraya ait olabilirsin”.
Reklamlar bize
diyor ki “o özendiğin başarılı kadınlar bizim şu ürünümüzü kullanıyor. Başarı
mı istiyorsun? sen de bizim ürünümüzü dene”.
Reklamlar bize
diyor ki “hayalini kurduğun üniversitedeki gençler, benim şu içeceğimi içiyor”.
Reklamlar bize diyor
ki “saçını benim şampuanımla yıkarsan karşı cins seni sever”.
Vs. vs.
Yani reklamların
arka fonunda gördüğümüz hiçbir nesne, hiçbir müzik öylesine seçilmez. Her biri
ince ince düşünerek planlanarak konulur.
Reklamlar her yerde karşımıza çıkarak gün boyu bizi adeta bombardımana maruz bırakır. Birinden kaçarsak birine maruz kalırız. Eğer bilinçli tüketici olmazsak, ihtiyacımız olmayan birçok ürünü ihtiyacımız zannettirir veya ihtiyacımız olanı, değerinin çok üzerinde bir ederle almaya bizi ikna eder.
Her işimiz reklam reklam reklam! Böyle kutsal bir gün de reklamlara alet oldu haftalar öncesinden. Alan var alamayan vari parası olup alan ama sonra arayıp sormayan davar, pek bir şey alamasa da her zaman arayıp soran da...
YanıtlaSilNeyse, blogunuzu izledim, yazınızı okudum. Aynısını sizden bekliyorum. Dost selamlar.
www.erhantigli.blogspot.com
Elbette reklamlarda hiç bir özne öylece seçilmez renkler de önemli günün belirli vakti de önemli herşey önemli dediğin gibi o bir pakettir çok fazla reklam izlememek lazım en azından evdeyken bunu azaltmak gerek o alanda nasılsa buna gücümüz yetiyor.
YanıtlaSilDişarida kurtuluş yok🙈
"Erhan Tığlı"
YanıtlaSilHaklısınız,sevgi almayla değil emekle belli edilmeli.
"Kiremithanem"
YanıtlaSilEvet ...Pazarlama teknikleri sadece reklamlarla sınırlı da değil üstelik.Bilinçli olmadıkça bu tüketim çarkından kurtuluş mümkün değil :))
Reklama öyle alışmışız ki reklamı az olan ürünü yeterince iyi olarak görmüyoruz. Ayrıca ihtiyaçlar hiyerarşisindeki ihtiyaçlarımızı karşılama tespitiniz de çok doğru.
YanıtlaSilKapitalist sisteme kendimce direniyorum.Sırf anneler günü diye hediye almadım anneme,ona da söyledim.Basit ve sade yaşayıp,içimden geldiğince hareket etmeye çalışıyorum.Çünkü sistem köle istiyor...
YanıtlaSil"Turgay Aksoy"
YanıtlaSilHaklısınız Turgay Bey.Ne kadar çok reklam,o kadar yüksek kalite yanılsaması oluştu.Reklamcılar çok ciddi davranış bilimleri dersleri görüyor o ihtiyaçları(!) tespit etmek için :)
"Daha Mutlu Yaşam"
YanıtlaSilO özel günlerde verilen yüksek paralara kıyamıyorum."Ben yiyemedim ,al sen ye" der gibi :) Ama napcan çarkların dönmesi lazım :))
Yalnız özel günler geçince aynı ürünlerde müthiş indirimler
oluyor ;)
napcan işte manipülasyon ve yabancılaşma dönemi :)
YanıtlaSil"deeptone"
YanıtlaSilAhaha aha ... Karl Max falan...göndermeler güzel,beğendim ;)