31 Aralık 2019 Salı

EVET HİÇ YAPMADIM...


POPÜLER DÜNYAYA NAİF BAŞKALDIRI...


-GOT Sonunu nasıl buldun? Çoğu için hayal kırıklığı oldu…

-Bilmem GOT seyretmedim

-Nasıl yani hiç mi?

-Evet hiç.

-Peki frends  yada  how ı met your mother ?

-Hayır

-Gerçekten mi?

-Evet gerçekten…

Evet gerçekten… Hiç Müge Anlı izlemedim… Hiç Recep İvedik (İlk bölüm hariç)  izlemedim… Hiç Kürk Mantolu Madonna okumadım (Sabahattin Ali’yi çok sevmeme rağmen) Elif Şafak’ın Aşk kitabını (önceki tüm kitaplarını okumama rağmen) okumadım… Hiç selfi çekmedim… Hiç TBT yapmadım… Sosyal medyada foto paylaşmadım… Tik tok videosu çekmedim… Face App indirmedim…

Aslında bu konu kafamı oldukça kurcaladı. Popüler olan veya moda olan şeylere karşı bu kadar soğukluk duymamın sebebi ne ola ki?

Öyle ki ihtiyacım olmasına rağmen Cin Ali’nin annesinin ayakkabıları benzeri kalın topuklu botlardan başkasını bulamadığım için üç sene kışlık ayakkabı almadım senelerde moda olan sivri burun ayakkabılardan başkasını bulamadığım için iki sene yazlık ayakkabı alamadım.

Sonra sosyal medyada “eğer linç edilmeyeceksem” diye başlayıp popüler olan konularda aksi görüş belirten kişilere rastlayınca da aslında yalnız olmadığımı fark ettim.

Neydi bu kendini, sevdiği ya da ihtiyaç duyduğu şeylerden mahrum etme pahasına popüler olandan kaçınma çabası…

Entelektüel kibir mi?

Farklı olma çabası mı?

Kendini beğenmişlik mi?

Özel olduğunu zannetme yanılgısı mı?

Hayır, aslında hiç biri…

Sadece kişisel alan oluşturma çabasıydı benimki… Tüm diğer canlılarda da var olan kendine ait bir alan oluşturma içgüdüsü.

İletişim bu kadar hızlanıp Dünya Global bir köy olalı beri kişisel alanlarımız kalmadı. Herkesin sevdiği şeyleri sevip, beğendiği şeyleri beğenir olduk. Kişisel beğenilerimiz toplumdan ayrışma hatta garipsenme sebebi oldu. Toplumla uyumlu olma adına kişisel değerlerimizden vaz geçmek zorunda kalıyoruz çoğu zaman.

İletişim açısından özel alanımız 0-25 cm kişisel alanımız 25-100 cm arasıdır. Bu sadece bizim seçtiğimiz kişileri aldığımız alanımızdır. Bu alan, eğer istemediğimiz kişiler tarafından ihlal edilirse kişide huzursuzluk hatta panik oluşur. Asansöre beraber binen yabancı kişilerin karşıya değil aşağı bakma davranışı, aslında bu özel alanının ihlal edilmesinden kaynaklı huzursuzluk halinin dışavurumudur.

Elbette psikolojik olarak da bizi biz yapan, seçimlerimiz beğenilerimiz, bize özel alanlarımızdır. İşte moda, trendler, sosyal medya bu alanlarımızı biz fark etmeden ihlal ettiği için nedenini bilmeden huzursuz ve tedirginiz çoğunluk olarak. Farklı olmaya cesaretimiz yok. Ev eşyamızdan, kıyafetlerimize, gittiğimiz tatil yerlerinden seçtiğimiz mesleklere, okuduğumuz kitaplardan izlediğimiz filmlere, hatta yediğimiz içtiğimize varana kadar beğenilerimizi biz değil çoğunluk belirliyor artık. Evet, evet yediğimiz içtiğimize kadar. Triliçe, makaron, suşi, çia tohumu, yulaf ezmesi, manş fasulyesi, kinoalı salata, şimdi de her yerde açılan lokmacılar yükselen lezzet trendlerinden değil miydi?

Bir reality Show da izlemiştim. Köpek sahiplerine danışmanlık yapan, ev hayvanlarına eğitimler falan veren bir uzman vardı. Büyük bir malikânede ki hırçın ve huzursuz bir köpeğin sahibi tarafından sorunun çözümü için çağrılıyordu. Uzman gelip hayvanı ve evi gördükten sonra sorunu belirledi. Köpeklerde koruma ve sahiplenme içgüdüsü baskın olduğu için onu aşan, bu kadar büyük bir mekân onda korkuya ve hırçınlığa sebep oluyordu. Sonra onun için salonun bir köşesinde sahipleneceği küçük bir yuva yapılınca köpekçik sükûnete kavuştu.

İşte bu kocaman sosyal hayatta o küçük köpekçik gibi minik bir alan oluşturma çabasıymış meğer benim popüler olandan kaçıp kıyıda köşede kalmış fazla bilinmeyen güzellikler arayışında olmam…

 





38 yorum:

  1. Köpek örneği çok hoş,ben de sen gibi düşünüyorum😉mahremiyet önemli

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ya bir küçük köpekçik kadar bile olsa özelimiz olsun de mi :))

      Sil
  2. Köpek örneği ne kadar anlamlı, yazıyı tamamlayan kısım olmuş sanki :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.İşte canlıların ne kadar çok ortak tepkileri var aslında :))

      Sil
  3. Popüler kültüre hatta gelenek, örf ve adetlere sinir oluyorum ben de zaman zaman. Öyle sarıp sarmalıyorlar ki etrafımızı, sanki onlar için yaşıyoruz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya değil mi...Popüler kültür "el alem ne der" söyleminin modernini yaşatıyor bize :) Gelenek ve adetlerde biraz daha farklı düşünüyorum sanırım...Eğer mecburen değil de isteyerek yapabileceksek, gelenekten gelen bazı ortak seramonilerin eğlenceli ve faydalı olduğunu düşünüyorum :)

      Sil
  4. Farklı ve özel olanlarla, insan kendine ait bir dünya kuruyor böylece :))

    YanıtlaSil
  5. İlla popüler kültür doğrultusunda hareket etmek zorunda değiliz.Senin yazdığın çoğu şeyi ben de yapmadım.Kendime dair belirlediğim yolda ilerliyorum işte.
    Güzel yıllar dilerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.Umarım bu yık hepimize güzelliklerle gelsin.Bu konuda yalnız olmadığımı bilmek iyi geliyor bana :))

      Sil
  6. evet evet çok haklısın. doğru da yapıyon. böyle böyle kendimize yabancılaşıp bir örnek oluyoruz. kendimiz olmak zorlaştıı. bu yazını da koyayım bloguma, bi daaki seçmelerdeeee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ya ,estetik olan kadınlar gibi birbirimizin aynısından oluyoruz o zaman demi :))

      Sil
  7. Dizi flim seyretmeyi sevmiyorum surekli beni çekebilecek konusu olmalı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de seçerek izliyorum.Bu konuda blog arkadaşlarımız tavsiyelerine müracaat ediyorum çoğunlukla :)

      Sil
  8. Söylediklerinden çoğunu bende yapmadım 👍

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eh kıyıda köşede bir kaç kişi varmış :))

      Sil
  9. Çokkk güzel bir kendini ifade etme ve tanıma yazısı
    Kendine münhasır bir yapın olması tabi ki takdire şayan
    Ben de kendime baktım da özeleştiri yapayım dedim
    Aslında her moda olanı değil de kendimi mutlu hissettiğim şeyleri yapmayı ve her yeniliği denemeyi seviyorum
    Selfie de seviyorum popüler eoman olumayı da ancak asla çia tohumu veya sağlıklı diye bilmemne unundan kek yapmıyorum:)))
    Hayat kısa gönlünce yaşa
    Şekercim öpüyorum seni

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle.Bu bir kendini tanıma ve ifade etme yazısı.Zaten ben de popüler olan değilde beni mutlu edecek, bana özel şeylerin arayışında olduğum için bir çok şeyi önceden keşfediyorum.Mesela,Göbeklitepe'yi beş sene önce gezmiştim,şimdi yeni tanınıp popüler olmaya başladı ;))

      Sil
  10. Köpek örneği de güzelmiş,demek ki her canlı bir şeyi sahiplenirse güzel huylu olurmuş..😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet kendi alanını belirleme ve koruma tüm canlılarda var :)

      Sil
  11. Muge Anliyi bende hiç izlemedim Televizyon izewmyi sevmiyorum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hah ha...Müge Anlı en çok eleştirilen ama en çokta izlenenlerden.Ancak televizyon izlememekle kurtulmak mümkün demek ki :))

      Sil
  12. Sivri burun ayakkabı, GOT, Recep İvedik... Ben de kendimi çıkıntı sanıyordum. :D Bir açıklaması varmış demek bu durumun. Üzerimden yükler aldın yemin ederim. Saydığın ve saymadığın birçok konuda popülerse kaçma eğilimimin uzun zamandır farkındayım zira. Sevindim vesselam çıkıntı olmadığıma. :) Ne demişler, ortak dert dert değildir. ;)

    Sevgiler... :*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok ya niye çıkıntı olalım.Biraz denişik türleriz o kadar :)) Evet ya uzatmamak için fazla yazmadım yapmadığım popüler şeyleri.Bizim gibiler çıkıyor arada :))
      Benden de sevgiler :))

      Sil
  13. Ne güzel bir yazı, ne güzel bir durum tespiti. Katılmamak elde değil. Yüreğine, emeğine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.Sadece kendi duygularımı anlattım ama demek ki bir çoklarına da tercüman olmuşum :))

      Sil
  14. Herkesin yaptığı şeyleri yapmaktan nefret ediyor. Kişinin kendi tercihleri olmalı. Mesela çok kitap okuduğum halde popüler kitap okumadım diye beni eleştirenler var. Neden okumak zorunda mıyım ki?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet neden bir şeylerin zorunda olalım.Başkalarının beğenilerine göre hareket etmek zorunda kalalım.Geleneksel baskılardan kurtulmaya çalışırken popüler baskılara boyun eğelim ;)

      Sil
  15. Her popüler şeyi sevmek zorunda değiliz tabii ki. Ama çok etkilenen var bu dayatmalardan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elbette ki toplumsal etkileşimden etkilenmemek her zaman mümkün değil.Lakin seçimlerinin de bilincinde olmalı insan :)

      Sil
  16. Beni düşündürten, bazı cümleleri birden çok kez okudğum bir yazı. Doğru noktalara parmak basmışsınız, örnek yazıya renk katmış ve tamamlamış. Çocukken de anne babamızın çocuğu değil miydik, her şey farklı biraylerin konfor alanına dahil olarak başlamadı mı? Kimileri bu konfor alanından kendi konfor alanına geçebilirken, kimileri ki büyük çoğunluk başkalarının konfor alanlarına dahil olarak kendilerini daha güvende hissediyorlar. Ve bir grup var ki bu durumun hem farkında hem de rahatsız oluyor ve reddediyor. Güzeldi, düşüncene sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız birilerinin konfor dairesine dahil olmak oldukça kolay ve risksiz.İşte o konfor dairesinden çıkmadıkça da insanın kendini inşa etmesi mümkün değil.Kendi ezberlerimizi bozmadan da konfor dairesinin dışına çıkılamıyor.Bu durumun farkında olmak da kendini inşa sürecinin bir parçası.Katkınız için teşekkür ederim...

      Sil
  17. Farklılık çoğu zaman iyidir başarı getirir derdi biyoloji dersi hocam :)
    Valla bu kadar şeyden nasıl uzak kaldınız merak ettim doğrusu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özel bir gayret sarf etmedim. Kendim oldum sadece :)

      Sil
  18. Nasıl bu kadar korudunuz kendinizi merak ettim doğrusu.
    Farklılık çoğu zaman iyidir başarı getirir derdi biyoloji dersi hocam :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Galiba ben de de aşınma oldu.Şu ara çok konuşulan Babil be Atiye'yi seyrettim mesela :))

      Sil
  19. Ben de başka eserlerini okumama rağmen ''Kürk Mantolu Madonna'' adlı kitabı okumadım.Fazla göze sokulan şeyler benim için rahatsız edici olabiliyor.İçinden ne gelirse onu yapmalı bence insan.Dışardan gelen dayatmaları boş ver :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle, bir şeyi sadece ben istediğim için yapmayı seviyorum :))

      Sil
  20. Bizi biz yapan farklılıklarımız ama bir toplum psikolojisi var aa sen yapmadın mı diyen bunu bir eksiklik olarak görüyoruz sanırım valla ben çok etkilenmiyorum sanırım :)

    YanıtlaSil