9 Şubat 2018 Cuma

BEN KİMİM ? Kişinin Kendini Analiz Etmesi

JOHARİ PENCERESİ 2



Kişinin Kendini Analiz Etmesi

Dünyaya geldiğimizden beri bizimle olan kendimizi ne kadar tanıyoruz acaba?

Aslında bu soruya cevap vermek zannettiğimiz kadar kolay olmayabilir.

Fiziksel görünüşümüzü öğrenmek için aynaya bakarak “Gözlerim kahverengi, saçlarım siyah, yüzüm yuvarlak, omuzlarım geniş “ vb. şekillerde kendimizi tanımlayabiliriz. Kişiliğimizi öğrenmek için de kendimize ayna tutmamız gerekir.

Peki, bunu nasıl yaparız?

Johari Penceresi kişinin kendini tanıması ve farkındalığını arttırması için önemli bir formüldür.

Kendini tanımak için, tüm dikkatini kendine yöneltmek, emek verip, gayret sarf etmek gerekir. Böylece insan kendisi ile ilgili bilgiler edinir. Bu bilgilerin analiz edilmesi ile kişi kendi kişiliği hakkında fikir sahibi olur.

èKendi kendine sorular sormak

Öncelikli adım kişinin kendine sorular sorarak tarafsız bir şekilde görmeye çalışmasıdır.

Ben kimim?

Değerlerim ve değer yargılarım hangileridir?

Amaç ve motivasyonlarım nelerdir?

Hedeflerim ve hedefe ulaşma yöntemlerim nasıldır?

Kişisel avantajlarım ve dezavantajlarım nelerdir?

Bu ve buna benzer sorulara verilecek cevapların, kendimizi kandırmadan verilmesi gerekir. Cevaplar her zaman olumlu olmayabilir. Olumsuz yönleri görebilmek tarafsız bakabildiğimizin göstergesidir. Burada mazeret bulmadan eksik ve yanlış yönlerimizi tanımlayabilmek kişisel gelişimimiz adına önemlidir.

èDuygularını tanımlama

Kişiniz duygularını tanımlayabilmesi için rahatsız ve mutsuz anlarında nasıl hissettiğini (kızgın, üzüntülü, utanmış vb.) belirlemesi gerekir. Burada savunmacı bir tavır takınmadan şartları ve şahısları suçlamadan hangi duyguları yaşadığını tanımlamalıdır.

è.Diğer kişilerin verdikleri ipuçlarını incelemek

Kişinin kendinin, farklı kişilerin gözünden nasıl göründüğünü bilmesi objektif bir yol gösterici olabilir. Kişiler karşılıklı iletişimde birçok gözlemlerini paylaşırlar. Kişinin başkalarının kendisi hakkındaki gözlemlerini öğrenmek için radarlarını açması gerekir. Eğer birçok kişi aynı şeyleri söylüyorsa bu görüşler dikkate alınmalı, olumsuz olanlar belirlenerek çözüm bulmaya çalışmalıdır.

Mesela birçok insan aşırı mükemmeliyetçi olduğumuzu yâda kişisel ilişkilerimizde saldırgan olduğumuzu belirtiyorsa kimseyi suçlamadan davranışlarımızı incelemekte fayda vardır. Ya da çok hızlı konuştuğumuzu veya hım şey, gerçekten, hani gibi dolgu kelimeleri kullandığımızı ve bunun farkında olmadığımızı söylüyorsa bunlar dikkate alınmalıdır. Bu tür eksik ve yanlışlara odaklanmak ilişkilerimizi geliştirmek için de olumlu katkı sağlar.  

èGeribildirim almak

Kişilerarası iletişimde bulunduğumuz insanlardan farklı durumlarda davranışlarımızın nasıl olduğunu sormak gerekir.Bu konuda yapılan değerlendirmeleri ve ima edilenleri savunucu davranmadan dinlemeli ve net bir şekilde tanımlamalıdır.Kendimizi tanımada başkalarının tuttuğu ayna oldukça önemlidir.Bu aynaları görmezden gelmek kişisel gelişimimiz ve iletişimimiz adına büyük kayıplar yaşamamıza yol açabilir.

èKendi hakkında bilgi aramak

Kişinin kör bölgesini geliştirebilmesi için kendisi hakkında bilgi edinme adına çabalaması, emek vermesi gerekir. Kişiliğini takdir ettiği değer verdiği kişilere “beni bana anlatır mısın ?”  “Senin gözünden nasıl görünüyorum ?” diye soru sormak çok ta alışkın olduğumuz davranışlar değildir. Ama bunu yapabilmek kör bölgemizdeki olumsuz yönlerimizi düzeltme, olumlu yönlerimizi geliştirme imkânı sağlar.

 

èFarklı yönlerini bulmak

Hayat ta farklı sosyal statülerimiz, farklı rollerimiz vardır. Evlatlık yönümüz, öğrencilik yönümüz, ebeveynlik yönümüz, çalışan yönümüz gibi. Bu farklı roller farklı sorumluluklar getirir. Her bir rolümüzü aynı başarıyla yönetemeyebiliriz. İş hayatında başarılı ve hırslı bir yönetici, ebeveynlik ya da evlilikte aynı derecede başarılı olamayabilir. Burada kendimiz hakkında farklı değerlendirmeler duyabiliriz. Ailemiz bir yönümüzü, iş arkadaşlarımız başka bir yönümüzü, komşularımız farklı bir yönümüzü ortaya koyunca birçok farklı kişiymiş gibi bir izlenim oluşabilir. Ama aslında biz bunların hepsiyizdir. Önemli olan tüm bu yönlerimiz hakkında bilgi sahibi olmak, bunları ortak bir nokta etrafında birleştirerek, bunlar arasında koordinasyon sağlama becerilerini geliştirmektir.

 






22 yorum:

  1. İlk kez duydum, çok iyiymiş, keşke bunu bizi yöneten ismi lazım değil birisi hata birileri de yapsa. Ama sorulara objektif cevap da vermez onlar:)))Emeğine sağlık arkadaşım. :)

    YanıtlaSil
  2. faydalı bir yazı olduğunu düşünüyorum, emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
  3. "bücürükveben"
    Teşekkür ederim Müjde abla.Aslında bu tarz testler vaya yöntemler başkalarını tanımaktan çok kendimizi tanımak için gerekli ve önemli.

    YanıtlaSil
  4. "Elena"
    Teşekkür ederim.Kendimizle tanışmak keyifli oluyor aslında :))

    YanıtlaSil
  5. Kendimize yönelttiğimiz sorulara doğru ve dürüst cevaplar verebiliyorsak zaten kendimizi tanıyoruz, demek değil midir?

    YanıtlaSil
  6. "Beytullah Poyraz"
    Hoş geldiniz Beytullah Bey.Kendine sorular sormak bir adım sadece.Dürüstçe verebildiğimiz cevapların analiz edilmesi ve bütüncül bir bakış açısı ile değerlendirilmesi gerekiyor.Yani kendimizi tanımak o kadar kolay değil.
    Kişisel yolculuğumuzda kendimizi keşfetmek uzun soluklu ve sürprizlerle dolu bir süreç.

    YanıtlaSil
  7. mindhunter, true detective, mentalist, bron/broen, forbrydelsen izledin miiii :) komedilere gelinceeee, will and grace, orange is the new black, scrubs, coupling, shameless, modern family, bir dene bunları bakalım :)

    YanıtlaSil
  8. Çok güzel bir konuda, faydalı bir yazı olmuş. Johari Penceresi farkındalığı artırabilecek bir şey :)

    YanıtlaSil
  9. heey büssürü diziler yazdım sana burada aldım de mi yorumumuuu :)

    YanıtlaSil
  10. "deepton"
    Ayy kusura bakma deep :( Unutmuşum cevap vermeyi.
    Aldım aldım önerilerini :))Çok teşekkür ederim :)) Bir çoğu bildiğim diziler ,ama bir ikisine bakmamıştım.Onlara bir bakarım

    YanıtlaSil
  11. "Arif öztürk"
    Teşekkür ederim.Evet farkındalık sağlamak önemli bir adım :))

    YanıtlaSil
  12. Eşim bana cadı diyo ama bence değilim. Çünkü ben bir de karşımdakinin insanları ne kadar tanıyabildiğine bakarım. Yani doğruluk tespitini doğru insanla yaparım ki bence esim benim neye kizdigimi, neye cok sevinecegimi bilmior 😂 ama ben onun cigerini biliyorum. Haha. Kendimi de cok iyi analiz ederim bak. Öf ama cok övdüm galiba kendimi. Dur sildim var say hepsini basa dönüyorum.

    Eline saglik cok güzel bir kisisel gelisim yazisi olmus 😁💕

    YanıtlaSil
  13. Merhaba, yazınız için teşekkürler. Blog yazarlarının buluşma ve sosyal paylaşım noktasına sizleri de bekleriz. Böylelikle içeriklerinizi bloggerlara tanıtabilir ve diğer bloggerlar ile kolaylıkla irtibat kurabilirsiniz.

    YanıtlaSil
  14. Heee anladım şimdi. Soruyu kendimize sorcaz. Ben de diyorum niye...

    YanıtlaSil
  15. "ANNESİNİN PRENSESi"
    Hah ha ...Teşekkür ederim.İstersen eşini de kırmayalım.Sana "analiz cadısı" diyelim. Blogger huy analizlerim süper ,on numara beş yıldız.:))

    YanıtlaSil
  16. "Syrakusa Belafonte"
    Eh geç olsun da güç olmasın...

    YanıtlaSil
  17. "deeptone"
    Hoş bulduuk.Kara batak gibiyim demi ? Ama anlatacağım sebebini :))

    YanıtlaSil
  18. 101.takipçinizim artıka🤣🤣

    YanıtlaSil
  19. Hoş geldiniz ,sefalar getirdiniiz. Müşerref oldum efendiim :))

    YanıtlaSil
  20. Kendimize karşı pek de dürüst olmuyoruz herhalde :) Çünkü biz hep en iyiyiz en dürüstüz ve en doğruyuz :) Etrafımızdakileri yargıamadan önce kendimizi doğru düzgün bir tanısak her şey daha güzel olacak galiba.

    YanıtlaSil
  21. "sihirli inciler gldmt"
    Haklısınız...Etrafı yargılamaktan kendimizi fark edemiyoruz,tanıyamıyoruz :))

    YanıtlaSil