KURNAZ SATIŞ TAKTİKLERİ
Bebek tebriki
için arkadaşıma gitmiştim. Bir süre oturduk, bebeği sevdim, çay içtik.
Sonrasında arkadaşım bebeğini uyutmaya giderken” kapı çalarsa bakar mısın? “
diye ricada bulundu. Tabi ki kabul ettim.
Az sonra
zil çalınca bebek uyanmasın diye koşarak kapıyı açtım. Kibar bir delikanlı.
Abla üniversite öğrencisiyim birkaç soruluk bir anket yapabilir miyim “ dedi.
Kıyamadım tamam dedim. Ayaküzeri diş ve ağız sağlığı ile ilgili birkaç soru
sordu cevapladım. Sorular bitti. Çocuk çantasından bir diş macunu çıkardı “abla
bu bizim firmanın diş macunu tanıtım amaçlı alır mısınız “ dedi. Ne diyeceğimi şaşırdım.
Ben ev sahibi değilim arkadaş ta şu an meşgul” dedim. İyi günler dileyerek
kapıyı kapattım. Çocuk üst kata çıktı ama nasıl vicdan yaptım anlatamam.”Y a
altı üstü bir diş macunu, ihtiyacı var ki çalışıyor, alsan nolur, sonuçta bir
öğrenciye yardım etmiş olacaksın” falan içi sesim habire konuşuyor. Dayanamadım
inanır mısınız, gittim kapıda bekliyorum. Çocuk inerken kaçırmayayım diye.
Epey
bekledikten sonra ayak sesleri geldi, hemen kapıyı açtım seslendim.”Bir dakika
durur musunuz, o diş macunundan almak istiyorum “deyip çocuğu çağırdım. Neyse
çantasından bir paket macun uzattı fiyatını sordum “15 lira abla “dedi. Bir
duraladım bu orta boy macunu en fazla 6-7 liraya marketten alırsınız. Ama
çocuğu da durdurmuş bulundum. Kalsın diyemedim, aldım macunu.
Biraz
sonra bebeğini uyutan arkadaşım geldi, konuşmaları duymuş ne olduğunu sordu.
Macunu uzattım” sana ev hediyesi aldım” deyip verdim. Sonrada olayı anlattım.
Arkadaş bastı kahkahayı.
Zaman,
zaman sizin de başınıza gelmiştir. Tencere almak için gittiğiniz mağazadan
elektrikli süpürge alarak çıktığınız, yâda çorap alayım derken ne olduğunu anlamadan,
kendinizi elinizde elbise paketleriyle mağazadan çıkarken bulduğunuz olmuştur.
Bu
durumlarda hemen kendinizi suçlamayın uyanık satıcıların taktiklerine maruz
kalmış olma olasılığınız kuvvetle muhtemel.
Artık
bütünleşik pazarlama sistemleri ile profesyonel bir şekilde satış artırma
yöntemleri kullanılıyor, ama o başka bir yazı konusu. Ya Aristoteles’in retoriği,
pazarlama için ders olarak okutuluyor daha ötesi var mı?
Bu yazıda
çok kullanılan birkaç psikolojik satış yöntemini anlatacağım.
Kapıyı Aralama Taktiği
Bakınız
benim karşılaştığım yukarıdaki durum.
Kapıyı Kapatma Taktiği
-İyi
günler mezuniyet kıyafeti bakmıştım.
-Tabi
buyurun çeşitlerimiz bunlar.
Bakılır
denenir birisi beğenilir fiyatı sorulur
-? Lira (Fiyat
oldukça yüksektir ama ne çare kızınız çok beğenmiştir)
-Hanımefendi
sizin hatırınız için? Lira olur.
-Hayırdır
tanışıyor muyuz? Ne zaman hatırım oldu?
-Yok, yine
de yüksek.
-Hanımefendi
sizin için personel indirimimi kullanacağım "Ya kızcağızım senin personel
indirimin kaç kişi için geçerli ki?" Hem neden kendin ya da arkadaşın için
değil de benim için kullanasın?
-Hangi
kredi kartı kullanıyorsunuz?
-YYY kartı
-Bakın
bizim kredi kartına 3816 taksitimiz var, sizin bankanın kartı da artı 276
taksit daha veriyor. Bu güzel kızı kırmayın. Çokta yakıştı bla bla…
Ayırdığınız
bütçenin iki katı fiyata aldığınız elbiseyle çıkarsınız.
Gitgide Artan Ricalar Taktiği
Zırr
Telefon
-İyi
günler hanımefendi. Numaranızı arkadaşınız falancadan aldık. Biraz vaktinizi
alabilir miyiz?
-(Ya bu
kız numaramı neden verdi ki? )Tabi buyurun
-Efendim
biz piyasaya yeni çıkan ** marka halı yıkama makinesinin tanıtımını yapıyoruz
sizi ziyaret edebilir miyiz?
-Halı
yıkama makinesi almayı düşünmüyorum.
-Hanımefendi
biz sadece tanıtım yapacağız. Sizin de halınız yıkanmış olur. Çevrenize
ürünümüzü anlatmanız bizim için yeterli. Satın almak zorunda değilsiniz.
-(Hay
Allah napsam. Nasıl olsa almayacağım. Gelsinler bir bakalım. En azından halım
yıkanmış olur)
-Tamam
buyurun. Hanımefendi komşularınıza da haber verir misiniz?
-(Hay
Allah bu nerden çıktı. Şimdi misafir çay boşta verilmez. Ama baştan tamam
demişte bulunduk.)
-Eh tamam
çağırayım.
O gün konu
komşu toplanır. Halı yıkansın diye eşyaları mecburen toplarsınız. Çay kahve
servisi yaparsınız. Deterjan vs. hazırlarsınız. Satış Pardon! Tanıtım (!) elemanları gelir. Uzun uzun ballandıra,
ballandıra anlatırlar. Yalap şalap şap halınızı ıslatıp şöyle bir üstünden geçerler.
Giderken de üç arkadaşınızın telefon numarasını isterler. Bir an önce bitsin bu
iş diye verirsiniz üç telefon numarası... Misafir, şamata, satıcıların
çığırtkanca tanıtımları vs. vs. O halıyı silseydiniz daha az yorulurdunuz.
Allahtan komşulardan biri o makineyi 1514 takside almayı kabul etmiştir de
sizin üzerinize daha fazla gelmezler tanıtım (!) elemanları.
Ohh
halınız da mis(!) gibi oldu.
Borca
Sokma Taktiği
-Şu
vitrindeki kırmızı kazağın fiyatını öğrenebilir miyim?
-Tabi
buyurun hanımefendi, içerde başka çeşitlerimizde var.
-Bakın o
kırmızı kazağın sarısı da var. Başka bir modelde göstereyim.
-Yok, ben
sadece fiyat soracaktım.
-Tamam
hanımefendi. ? Lira. Ama bakın daha uygun fiyatlarımızda var.
-Yok, ben
sadece sormuştum.
-Olsun
hanımefendi siz bir görün. Bakın bu sezon malı harika bir ürün. Almak zorunda
değilsiniz isterseniz bir deneyin
-Yok, ben almay…
-Almayın
hanımefendi bakın rengi gözlerinize ne kadar uydu. Sadece bir deneyin.
-Ama…
O sırada
eli çabuk satıcı onlarca ürünü açmış tezgâhın üzerine sermiştir. Elinde tuttuğu
kazağı yarı zorla elinize tutuşturmuştur.
-Şey
üzerimde o kadar nakit yok.
-Hanımefendi
kredi kartına 5345 taksite bölüyoruz. Kaçırmayın bu kazağı. Bla bla…
Elinizde
paketle çıkarken.(Ya ben sadece öylesine sormuştum.)
Satıcı
kişi için birçok zahmete girer ve ürün seçeneklerini sunma konusunda çok fazla
emek harcarsa, kişi kendini ona karşı borçlu hissetmeye başlar. Aradaki eşitlik,
denge bozulur ve kişi durumu telafi etmek için ürünü satın almaya hazır hele gelir.
Bunun bilincinde olan satıcılar da amaçlarına ulaşmak için hedefe bu
dengesizliği hissettirip borçluluk duygusu uyandırmak için, onun talebi
olmaksızın çaba harcarlar.
Sadece O Dekil”
veya Satışı Tatlandırma Taktiği
-Beyefendi
el blenderi var mı?
-Tabi efendim,
buyurun çeşitlerimizi gösterelim.
-XX ürün? Lira.
Ama bakın kampanyalı bir ürünümüz de var. Bu mutfak robotunun içinde karıştırıcı
artı mikser ve doğrayıcı var.
-Yok, ben
sadece WW marka blender bakmıştım.
-Ama
hamfendi bu robotun fiyatı diğerinden sadece *** fazla. Bunun yanında mikser ve
doğrayıcı var. Hem de taksit yapıyoruz.
-Ben şu
marka el blenderi istiyordum.
-Hamfendi
sizi temin ederim buda aynı kalite. İnanın evimde ben kullanıyorum. Boşuna
markaya fazla vereceksiniz. Bla bla…
-Biraz
sonra almak istediğiniz fiyatın iki katına, aslında kullanmayacağınız
fonksiyonlara sahip robotu alıp çıkıyorsunuz.
Hedef
isteği kabul edip etmediğini belirtmeden istekte bir azaltma( indirim yapma)
gerçekleştirilir ya da daha cazip hale getirerek değişikler (hediye verme ) yapılır. Bu teknikle
karşılıklılık ilkesi vardır; birisi siziz için bir iyilik yaptığında, indirime
ya da hediye verme yoluna gidildiğinde, siz de onu iyilikseverliğine karşılık
verme yönünde bir sorumluluk hissedersiniz.
Once Ver Sonra Geri Al Taktiği
Hedefe son derece cazip gelecek koşullar (düşük fiyat,
uygun ödeme koşulları gibi) vaat edilir. Bu vaadin etkisiyle, kişi ürüne daha
sıcak bakmaya başlar, adeta bağlılık geliştirir. Hedef, bağlılık nedeniyle
cayması güç bir noktaya vardığında, önceden bilinçli olarak yüksek tutulan
vaatlerde değişikliğe gidilir, elde olmayan nedenlerle koşullarda bir
değişiklik meydana geldiği, vaatlerin bir kısmının gerçekleşmeyeceği
belirtilir. Örneğin, müşteriye bir pantolon beğendirilir, çok yakıştığı
söylenir, tekrar tekrar aynada bakıp bağlanması sağlanır. Ardından da fiyatın
satıcı tarafından yanlış etiketlendiği belirtilir. Bu süreçte, önerilen tutuma
(ürüne) bağlılık geliştiren müşterinin satın alma fikrinden vazgeçmesi
olasılığı düşüktür.
Evet- Evet
Taktiği
Sigortacıların sıklıkla kullandıkları bir taktiktir. Sosyal güvencenin,
sağlık güvencesinin, emeklilik haklarının ne kadar önemli olduğunu çeşitli
örneklerle anlattıktan ve hedefe onaylattıktan sonra asıl isteklerine geçerler
ve hedefi için ve hedef için en uygun poliçeyi hazırladıklarını anlatırlar.
Evet-Evet
tekniğinde, artarda sorular sorularak hedefteki kişinin detaylı düşünmesine
izin vermeden ve zihinsel kısa yolunu kullanarak karar vermesini sağlamaya
çalışılır. Bu yöntemde hedefe yöneltilen sorular karşısında hızlı bir şekilde
cevap beklenildiği için, kişinin merkezi yoldan karar verme sistemi bloke
edilmiş olur. Olumlu cevap alınacak soruları başlangıçta sorduktan sonra asıl
cevap beklenilen soru en son sorulur. Diğer sorulara “evet” cevabını veren kişi
zihinsel olarak son soruya da “evet” cevabı vermek üzere programlanacaktır.
Kısacası kişi detaylı bir şekilde düşündüğünde belki reddedebileceği bir
teklife, diğer sorulara evet cevabını vermesi ile birlikte, evet cevabını
verecektir
Aman Aman arkadaşım ne güzel analiz etmişsin, bunlardaki taktikler bitmez, ben yıllar önce kanıyordum tencere değil ansiklopedi seti mi neydi rahmetli babam sayesinde zarzor yakamı sıyırdım. Nur içinde yatsın. Kapıya gelenlere kapı açma zaten mazallah gaz sıkar, hırsız olur, her şey var bu zamanda:(((
YanıtlaSilEmeğine sağlık. :)
Sahi birçok blog arkadaşımdan rica ediyorum sen de yazılarının puntosunu bir tık büyültürsen sevinirim, zor okuyorum artık:(((gözlük de yetmiyor:((
Ben de satış yapanları hiç geri çeviremiyordum.Şimdi kapıyı açmıyorum ve rahat ediyorum :)
YanıtlaSilSürekli karşılaşılan rutin şeyler haline geldi artık bu durumlar.
YanıtlaSilNe istediğini bilen ve kendini denetleyebilen insanlara bu tuzaklar sökmüyor. Ama biraz kontrolsüzlük olunca kurtulmak zor...
"Bücürükveben "
YanıtlaSilHaklısın Müjde abla.Kapıyı açmamak gerekiyor.Evsahibi arkadaş rica ettiği için açtım zaten.
"Daha Mutlu Yaşam "
YanıtlaSilYufka yürekli olunca insan kıyamıyor.Bazen bile bile yardım olsun diye alıyorum.
"Arif Öztürk "
YanıtlaSilBu taktikler daha çok küçük esnaf taktikleri.Nispeten insan farkediyor ama o büyük firmaların bütünleşik pazarlama taktikleri yok mu ? İşte asıl onları farketmek lazım.
Ruh halime göre bazen kandığım durumlar :(
YanıtlaSilşirin taktikleer. ay bu yazı sana çok yakıştııı açtı elleriniiii :)
YanıtlaSil"acemi blogger "
YanıtlaSilEh arada bilerek kanmak bazen iyi geliyor 😄
"deeptone "
YanıtlaSilBak seen.😂 yalnız iyi bişey mi dedin kötü bişey mi😮😂
iyi bişiiiii tabikideeee şirin taktikle sölediiim :)
YanıtlaSilBu taktiklere kanmayın diye anlatmıştım ama,tersinden bakınca da iyi taktikler aslında,satış yapmak isteyenlere 😂😀 bak konu gayet fonksiyonel 😇😂😂
YanıtlaSilOldukça yıpratıcı oluyor böylesi ve hikayeyi baştan zaten biliyor insan ama demek ki ise yarıyor da devam ediliyor.
YanıtlaSilYaşanmadan öğrenilmiyor ki. Bir sonraki sefere ankete bile katılmazsın :)
YanıtlaSil"Kiremit Hanem"
YanıtlaSilYaramaz mı ?Zaman değişse de insanlar aynı sonuçta :))
"Anne Mutfak Perisi"
YanıtlaSilYok yok gene katılırım.Hele de öğrenciyse :)) Kıyamıyorum ya ...
Az önce "Blog yazarları neden birbirleriyle dayanışmalı?" tarzında bir yazı gördüm, onun gazıyla Derya'nın blog keşif etkinliği sayfasına daldım, oradan blogunuza, oradan da bu yazıya....böyle yani. Gördüğüm o yazı bana bilmediğim bir şey söylemiyor, aynı fikirdeyim de insan her şeye yetişemiyor işte. Güzel konu bu arada, einize sağlık. Sindire sindire okumadım ama hızla bir gözden geçirdim. İlgimi çekmese sırf yorum olsun diye dalmayı sevmem zaten, başka konu ararım bana göre, bulamazsam vazgeçerim. = )
YanıtlaSil"binkelam com"
YanıtlaSilHoşgeldiniz.Haklısınız insan herşeye yetişemiyor.Ben de elimden geldiğince blogları takip etmeye çalışıyorum.Genelde okuyorum ama yorum yapmaya zaman olmayabiliyor.Bazen oturup toplu yorum yazıyorum. :)
Yazımı beğenmenize sevindim.Her zaman beklerim.Umarım ilginizi çeken konularım olur :) :)